Zelená hrstková polévka

Kdo by neznal hrstkovou polévku. Snad každý ji někdy dělal. Prostě od každé suroviny hrst a je to. Já ji teda obohatila o dvouhrstě. Jste připraveni? Jdeme hrstkovat!

zelená_hrstková

Doba přípravy: máčení přes noc, 10 minut příprava, 40–60 minut vaření

Kuchyňské náčiní: nůž, prkénko, hrnec s pokličkou, cedník, vařečka

Na zelenou hrstkovou polévku potřebujeme:

  • hrst ječných krup
  • hrst čočky (jakékoliv celé)
  • dvouhrst nahrubo krájené cibule
  • dvouhrst nahrubo krájeného pórku
  • dvouhrst velkých kusů kapusty
  • 1 l vody
  • sůl
  • pepř
  • olej
  • (ocet)

V polévce mi moc chutnají ječné kroupy. Pokud ovšem nemůžete lepek, použijte pohanku, jáhly, rýži arborio či jinou obilninu, která je lehce mazlavá.

Kroupy a čočku předem namočte. Můžete je dát dohromady, v polévce se stejně budou vařit společně.

Vemte hrnec na polévku, dejte do něj trochu oleje, orestujte na něm cibuli, okořeňte pepřem, přidejte pórekkapustu, ještě chvilku okulte na oleji, přidejte propláchnuté kroupy s čočkou, zalijte vodou a nechte vařit, dokud čočka není hotová.

Osolte a ještě chvíli povařte, aby se dobře propojily chutě. Chcete-li, přidejte trochu octa na ozvláštnění a pro lepší stravitelnost čočky.

Obměny

  • Uvařte nejprve čočku s kroupami a pak přidejte veškerou zeleninu se vším kořením i trochou octa.

Když se zelenina vaří v kyselém, zůstává v ní více vitaminů. To ostatně píši ve své Vitaminové e-kuchařce, tak do ní jukněte, jestli ji ještě neznáte, je zdrama ke stažení zde>>. Když zeleninu vaříte bez kyselého nálevu, získáte z ní více minerálů. Vyberte si tedy, co vám zrovna přijde vhod.

  • Přidejte hrst či dvouhrst divokých bylinek. Ať už jsou to kopřivy, listy pampelišky, ptačinec, listy řebříčku, jitrocele či cokoliv jiného, co roste na vašich zahradách či jinde na čistých místech ve vašem okolí.

Ječný kroupy nejsou hloupý

I když se o kroupách traduje, že je nikdo nechce jíst, je to už dávno hudbou minulosti. Dnes se kroupy totiž téměř nejí a nejsou takzvaně nouzovou potravinou na zimu. Nemusíme je tedy jíst každý den, takže se jen tak nepřejí.

Kroupy mám moc ráda. To ostatně víte, jelikož jsem se u receptu na kroupové placičky rozpovídala konkrétně o přípravě krup.

Dnes se víc zaměřím na jejich složení a výživovou hodnotu.

Často se uvádí, že ječmen obsahuje vitaminy skupiny B a vitamin E. Vitaminy skupiny B ječné kroupy skutečně obsahují, jsou to konkrétně thiamin, riboflavin, niacin, kyselina listová či pyridoxin. Nicméně vitamin E se vyskytuje spíše v ječmeni zeleném než v kroupách.

Z minerálních látek pak kroupy obsahují poměrně vysoké množství draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku, manganu či selenu. Pokud si dáte hrnek krup (asi 150 g), získáte 20 % denní dávky manganu i selenu.

U manganu se trochu pozastavím. Moc se o něm nemluví. Je to přece jen stopový prvek, takže nám ho stačí opravdu málo. Kdybychom ho ovšem neměli, zle bychom to pocítili např. zvýšeným výskytem křečí či celkovou svalovou ochablostí a dlouhodobě sníženou výkonností.

Mangan je skvělý prvek jak pro muže tak pro ženy.

Mužům zvyšuje potenciplodnost, pro ženy je vhodný na tvorbu mateřského mléka. I proto se dříve ječmen doporučoval šestinedělkám (také na rekonvalescenci po porodu).

Dále mangan podporuje růst svalů, pomáhá nervosvalové koordinaci a je prevencí před cukrovkou. Zpomaluje totiž vylučování inzulinu, což je v dnešní fastfoodové době a éře bílé mouky více než prospěšné.

Buďte zdraví, odolní, výkonní i vytrvalí!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida.

Matka 2 dětí, co čelí výzvě jíst bez cukru a bílé mouky. Pro svého syna (a celou rodinu) připravuje denně veškeré jídlo, aby zajistila přísun kvalitních živin a aby syn neměl potíže způsobené právě cukem a bílou moukou.

Napsala e-book Průvodce uvědomělého strávníka, kde řeší kvalitu potravin, na co si dávat pozor a jak vybrané potraviny správně upravovat, aby byly prospěšné pro zdraví.

Je autorkou infografiky zdarma Výživové kvarteto na cesty, kde představuje principy stravování pro stabilní výkon bez poklesů energie. Připravuje také kurzy Zdravá strava do batohu a Jak na cestovní balíčky.

Aktuálně se nejvíc věnuje protikvasinkové dietě (dieta Candida), pro kterou vypracovala tabulku ne/vhodných potravin a v projektu Nastartuj se! vám pomůže s dietou Candida začít.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.