Ovocný jahelník s oříšky a semínky

Jáhly jsou moji oblíbenci. Asi to bude pro jejich složení a strukturu. Tentokrát přináším obdobu staročeského receptu. Jahelník je slazený pouze ovocem, které použijete, a předem máčené oříšky dodají potřebné bílkoviny a vitaminy.

jahelník

Doba přípravy: namáčení jahel a ořechů se semínky + 20–30 minut vaření

Kuchyňské náčiní: síto, 2 mísy, hrnec, plech/zapékací mísa, lžíce

Na ovocný jahelník s oříšky a semínky potřebujeme

  • 1 hrnek suchých jahel
  • 1 hrnek ořechů a semínek v suchém stavu
  • 1 hrnek sušeného ovoce
  • 4 hrnky vody + voda na máčení
  • olej/ghí/máslo
  • (kurkuma)

Jáhly předem namočte, podrobněji se přípravě jahel věnuji v receptu na jahelnou kaši, tak mrkněte sem>>. Namočte také ořechy a semínka – druhy si vyberte podle toho, co máte rádi.

Mně osobně vyhovuje kombinace vlašské ořechy, mandle, slunečnice a dýně.

Na druhý den dejte do hrnce jáhlysušené ovoce, které jste vybrali, chcete-li, poprašte trochou kurkumy, zalijte vlažnou vodou (na hrnek jahel 3 hrnky vody + 1 hrnek vody na sušené ovoce, celkem tedy 4 hrnky vody) a vařte, dokud se všechna voda nevsákne.

Na závěr přidejte olej či máslo, vmíchejte ořechy a rozprostřete na plech, pečicí mísu nebo hlubší tác, nechte zchladnout a podávejte. Můžete samozřejmě podávat i teplé, je to na vás.

Ovoce nejraději kombinuji české, ideálně ze zahrádek, které jsou v rodině. Většinou používám jablka, hrušky, švestky. Někdy neodolám a přidám svůj milovaný rybíz (ano, i ten mám sušený), ale s ním už jahelník není tak sladký, takže doporučuji kompenzovat třeba rozinkami či jiným hodně sladkým ovocem.

Tipy

  • Chcete-li jahelník opravdu sladký, přidejte ještě předem namočené sušené nebo čerstvé ovoce či ovocnou pastu nebo pracharandu.

Pracharanda je staročeské sladidlo ze sušených hrušek a jablek. Dřív se tím běžně sladilo a pokud se nepletu, můžete si ji také zakoupit. Tuším, že pracharandu dělával Benkor.

  • Zkuste jahelník připravit z bio jahel.

Ty, co mám k dispozici já, jsou velmi malé kuličky, krásně žluté (o hodně žlutší než běžně dostupné jáhly) a chuťově výraznější. Také nevytváří takovou kaši, jednoduše zůstanou víc kuličkové.

  • Když se budete cítit jako pokročilí jáhlaři, nechte je namočené několik dní. Začnou fermentovat a lehce kysnout.

Afričané připravují velice výživnou kyselou kaši zvanou ogi, tak se k ní tímto způsobem můžete přiblížit a zjistit, jak chutnají kvašené uvařené jáhly.

Za sebe říkám, není to chuť, na kterou jsme zvyklí (v době sladkých pokrmů převážně z bílé mouky), ale jakmile jednou objevíte kouzlo kvašení a plnost jeho chutí, předpokládám, že se k němu budete rádi vracet.

Obilniny nasladko

V zimě jsem navštívila večer přípravy netradičního, převážně raw (čti ró), cukroví, který vedla Šárka Michalcová z obchodu Prodej zdravých potravin. Při teoretické části zdůraznila, že obilniny by se vůbec neměly konzumovat s čerstvým ovocem, protože v žaludku kvasí. Jediná obilnina, která to nedělá, je proso.

bábovka

Došlo mi, že z tohoto hlediska je koncept cukrářství a pekařství naprosto špatně. Veškeré čerstvé ovoce v jakýchkoliv pamlskách naše trávení vychyluje z rovnováhy, okyseluje organismus a způsobuje např. kvasinkové infekce.

Tato informace mi v hlavě uvízla a pořád se k ní vracím. Sice už jsem ji dříve zaznamenala, ale teď mě doslova praštila. Snad je to i proto, že stále víc zkoumám tradiční stravu našich předků a přírodních národů, kteří všechny tyto znalosti měli a uměli s veškerými surovinami správně nakládat.

Pokud je pro vás tato informace nová a děsíte se, že ze dne na den neumíte svůj jídelníček změnit, nezoufejte. I tak už pro své zdraví děláte dost. A až na to budete připraveni, půjde to. Důležité je být v pohodě.

Tradičnímu baštění zdar a buďte vždy dobře naladěni!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

 

 

Marcela Švecová Kubová

Kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida.

Matka 2 dětí, co čelí výzvě jíst bez cukru a bílé mouky. Pro svého syna (a celou rodinu) připravuje denně veškeré jídlo, aby zajistila přísun kvalitních živin a aby syn neměl potíže způsobené právě cukem a bílou moukou.

Napsala e-book Průvodce uvědomělého strávníka, kde řeší kvalitu potravin, na co si dávat pozor a jak vybrané potraviny správně upravovat, aby byly prospěšné pro zdraví.

Je autorkou infografiky zdarma Výživové kvarteto na cesty, kde představuje principy stravování pro stabilní výkon bez poklesů energie. Připravuje také kurzy Zdravá strava do batohu a Jak na cestovní balíčky.

Aktuálně se nejvíc věnuje protikvasinkové dietě (dieta Candida), pro kterou vypracovala tabulku ne/vhodných potravin a v projektu Nastartuj se! vám pomůže s dietou Candida začít.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.