Domácí ajran

Se stoupajícími teplotami je něco osvěžujícího naprostou nutností. Ajran se pije na východě a asi nejproslulejší destinací je Turecko. Jeho příprava je víc než snadná a výsledek opravdu stojí za to.

ajran

Doba přípravy: 5 minut

Kuchyňské náčiní: džbán/větší hrnek, metla

Na domácí ajran potřebujeme

  • 1 díl jogurtu nebo kefíru
  • 1–2 díly vody
  • sůl
  • (máta)
  • (česnek)

Smíchejte jogurt nebo kefír se solí, přidejte vodu a vyšlehejte. Pokud chcete ajran ochutit, vmíchejte  ještě česnek, mátu nebo jinou zelenou bylinku, kterou máte rádi.

Nechte vychladit a popíjejte dle libosti.

Ajran

Kysané mléčné výrobky vládnou celému východu. Ať už je to tekuči jogurt v zemích bývalé Jugoslavie, kefír v zemích bývalého Sovětského svazu, lassí v Indii nebo právě ajran.

Mléko je vysoce výživné a pokud pochází od zvířat, která se pasou, jsou zdravá a nejsou krmena dovozovými krmivy s GMO plodinami, může být pro naše tělo velmi prospěšné.

Ajran se navíc nemusí připravovat nutně jen z kravského mléka, běžně se připravuje také z ovčího nebo kozího.

Čistý ajran je pouze se solí a vodou, ale velmi často se také dochucuje osvěžující mátou nebo česnekem. Tato kombinace nám moc chutná.

Zkoušela jsem použít i sušenou mátu, ale je dobré ji nedrtit a ajran nechat dostatečně dlouho odležet, aby měla možnost se do mléka vyluhovat. S čerstvou mátou je samozřejmě mnohem lepší a Turkové ji do ajranu sekají na malé kousíčky.

Ačkoliv je původní recept z jogurtu, já používám většinou kefír. Asi se vám to zdá divné, ale mám k tomu oprávněné důvody.

Východní jogurty mi totiž připomínají náš kefír, my máme jogurty „západní“ s nepříliš výraznou chutí (pokud nejsou domácí nebo od farmářů), kdežto na východě bývají opravdu kyslé.

Proto mi připadá lepší použít poctivý kefír. Když se vám podaří získat nějaký farmářský, ve kterém je také plno smetany, vykouzlíte naprostou lahodu.

Přeji dobrou chuť a ať zvládáte všechna horka.

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

PS: Tipy, jak lépe zvládat horka, jsem sepsala zde>>.

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida.

Matka 2 dětí, co čelí výzvě jíst bez cukru a bílé mouky. Pro svého syna (a celou rodinu) připravuje denně veškeré jídlo, aby zajistila přísun kvalitních živin a aby syn neměl potíže způsobené právě cukem a bílou moukou.

Napsala e-book Průvodce uvědomělého strávníka, kde řeší kvalitu potravin, na co si dávat pozor a jak vybrané potraviny správně upravovat, aby byly prospěšné pro zdraví.

Je autorkou infografiky zdarma Výživové kvarteto na cesty, kde představuje principy stravování pro stabilní výkon bez poklesů energie. Připravuje také kurzy Zdravá strava do batohu a Jak na cestovní balíčky.

Aktuálně se nejvíc věnuje protikvasinkové dietě (dieta Candida), pro kterou vypracovala tabulku ne/vhodných potravin a v projektu Nastartuj se! vám pomůže s dietou Candida začít.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.