Bylinková šťáva bez tepelné úpravy

Šťávy u nás frčí. Sezónu otevíráme už několik let kopřivovou šťávou, které se většinou nemůžeme dočkat a kopřivy doslova vytahujeme očima. Pak to jede a bylinky střídáme o sto šest. Už teď se těším, až budeme zkoušet nové chutě a kombinace.

Recept na bezovou šťávu byl jedním z prvních, který se tady na blogu objevil. Dokonce jsem si dala tu práci a připravila ho jako fotorecept. Příprava je prakticky stejná a teď, na Velikonoce, jsem se rozhodla, že vás obohatím o nespočet dalších možností a kombinací.

šťáva kopřivová2

Doba přípravy: 12 hodin louhování + 15 minut

Kuchyňské náčiní: velká sklenice/džbán, cedník, trychtýř, (mačkadlo na citron), mísa/hrnec na promíchání

Na bylinkovou šťávu potřebujeme

  • dvouhrst čerstvých bylinek
  • 1–1 1/2 l vody
  • 1/2 kg (přírodního) cukru
  • šťávu z 2–5 citronů (podle velikosti a chuti)

Vezměte bylinky, promněte je, aby se porušila struktura a rychleji uvolnily chuť, zalijte je a nechte 12 hodin stát. Teplotu ani světlo řešit nemusíte, je to jedno. Jen v extrémně teplých letních dnech je lepší bylinky dát na chladnější místo.

Nedoporučuji úplně lednici, protože se tam louhování neskutečně zpomalí, pokud nemáte květy, které pouští hodně chuti z pylu, budete potřebovat protáhnout dobu louhování klidně na 24 hodin.

Po 12 hodinách bylinkovou vodu zceďte do mísy či hrnce (zvolte větší, protože až přidáte cukr, zvětší se objem – z litru máčených bylinek budete mít klidně 1 1/2 l šťávy), rozmíchejte cukr, přidejte šťávu z citronů, opět promíchejte, slijte do sklenic a je hotovo.

Speciální tipy

šťáva kopřivová3

  • Pokud pracujete s kopřivami, porušte strukturu třeba tloučkem z hmoždíře nebo kvedlačkou.
  • Máte-li vzrostlé bylinky, před promnutím je pokrájejte nebo nastříhejte na menší kousky.
  • Když se vám bylinky během louhování nedejbože zkazí, vodou zalijte kytky – je to dobré hnojivo.
  • Některé bylinky lze použít dvakrát, podruhé je nechte louhovat 24 hodin a raději ve větším chladu.
  • Vylouhované kopřivy použijte na přípravu jíchy.

Trvanlivost

Pokud šťávu spotřebujete do dvou měsíců, nechte ji v lednici. Pokud si ji chcete ponechat i do zimních dní nebo máte opravdu velké zásoby a do lednice se šťáva nevejde, raději ji zavařte. Jde to i v troubě na plechu vystlaném utěrkou a trochou vody.

Jaké bylinky?

Troufám si říct, že na co si vzpomenete a co je jedlé. 🙂

Mám vyzkoušené následující:

  • bez – květ
  • dobromysl – (kvetoucí) nať
  • levandule – (kvetoucí) nať
  • kopřivy – nať
  • máta – (kvetoucí) nať
  • mateřídouška – (kvetoucí) nať
  • meduňka– (kvetoucí) nať
  • měsíček – květ
  • pampeliška – květ
  • sedmikrásky – květ
  • rýmovník – nať

A rozhodně budu zkoušet dál podle toho, co zrovna poroste nebo bude kvést. Už teď si myslím na šalvěj, květy chrpy, možná zaexperimentuji se šeříkem a třezalkou, roste nám tam sléz a yzop.

Nebojte se bylinky kombinovat. Já teď udělala mix meduňky, mateřídoušky a levandule a je to naprostá lahoda.

šťáva_mix

Jaké bylinkové šťávy připravujete vy? Máte něco extra speciálního, bez čeho se prostě nemůžete obejít? Pište buď sem do komentářů (pokud si vyberete facebookový, označte mě, jinak si toho nemusím všimnout), nebo přes formulář zde>>.

Ach ten cukr

Ještě jeden dotaz na vás mám. Umíte připravovat šťávy bez cukru? Myslím skutečné koncentráty, které dlouho vydrží a dají se používat opravdu jako šťáva.

Beru všechny rady, zkušenosti, poznámky. Nedávno jsme na toto téma zabrousili ve facebookové skupině Stravou ke zdraví, a tak mě zajímá, jak to s případným ne/používáním cukru máte vy a zda umíte připravit bylinný koncentrát bez cukru.

Opět pište sem do komentářů, mně na e-mail marcela@marcelakubova.cz nebo přes formulář zde>>.

Užívejte jara a otevřete bylinkovou sezónu, jak se patří!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida.

Matka 2 dětí, co čelí výzvě jíst bez cukru a bílé mouky. Pro svého syna (a celou rodinu) připravuje denně veškeré jídlo, aby zajistila přísun kvalitních živin a aby syn neměl potíže způsobené právě cukem a bílou moukou.

Napsala e-book Průvodce uvědomělého strávníka, kde řeší kvalitu potravin, na co si dávat pozor a jak vybrané potraviny správně upravovat, aby byly prospěšné pro zdraví.

Je autorkou infografiky zdarma Výživové kvarteto na cesty, kde představuje principy stravování pro stabilní výkon bez poklesů energie. Připravuje také kurzy Zdravá strava do batohu a Jak na cestovní balíčky.

Aktuálně se nejvíc věnuje protikvasinkové dietě (dieta Candida), pro kterou vypracovala tabulku ne/vhodných potravin a v projektu Nastartuj se! vám pomůže s dietou Candida začít.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.