Bezlepkové placky

Placky nejrůznějšího druhu mám moc ráda. Je to asi tím, že si můžete vybrat, jestli budou křupavé, vláčné, silné, tenké, velké, malé. Prostě každý podle svého gusta. A naplnit je můžete, čím chcete. Tomu říkám značka ideál. 🙂

placky_bezl

Doba přípravy: 5 minut příprava těsta, 12–24 hodin na odležení těsta, smažení podle velikosti dávky

Kuchyňské náčiní: metla, miska, naběračka, pánev, špachtle, síto/větší cedník

Na bezlepkové placky potřebujeme:

  • 1 hrnek bezlepkové mouky
  • 1–1 1/2 hrnku vlažné vody
  • špetku soli
  • špetku kurkumy
  • (pepř či jiné koření podle chuti)
  • (zelené bylinky)
  • (olej na smažení)

Prosejte mouku, smíchejte ji s kořením a zelenými bylinkami a vmíchejte vodu. Vytvořte těsto o hustotě asi jako na palačinky a nechte ho 12–24 hodin odležet na teplém místě.

Doporučuji si připravit těsto buď den předem, nebo ráno, než jdete do práce či do školy.

Když je těsto odleželé, promíchejte ho, rozehřejte pánev a smažte placky velikosti, jakou žádáte.

Podle materiálu pánve můžete vyzkoušet placky s olejem i bez něj. S olejem jsou křupavé, bez oleje vláčné, asi jako lívance.

Počítejte s tím, že bezlepkové těsto „kroužkuje„. Vytvoří se v něm malé dírky, to je zcela běžné, tak ať vás to nevyděsí. 🙂

placky_bezl_pánev

Tip

Placky můžete připravit jako slanou či sladkou večeři, hodí se i na cesty či jako svačina přes den. Výborné jsou se špenátem a sýrem balkánského typu. Skvěle se k nim hodí také zeleninová směs s luštěninami.

Pokud sladkou variantu obohatíte medem, napomůžete dobrému trávení obilniny.

Jakou mouku použít?

Mám výborné zkušenosti s pohankovou hladkou moukou a nedávno jsem objevila bezlepkovou směs z pohanky, jahel, rýže a čiroku.

Jste-li z Vysokého Mýta nebo máte cestu, zastavte se v bezobalovém obchůdku Prodej zdravých potravin (na pěší zóně u Litomyšlské brány). Žádejte bezlepkovou směs na pečení a dostanete výbornou čerstvě mletou směs, kterou můžete využívat na jakékoliv pečení. Poměr obilnin vytvářely provozovatelka a zkušená kuchařka, pravidelná zákaznice obchodu.

Správná úprava obilovin

Nedávno se na mě kamarádka obrátila s dotazem, zda obiloviny dětem dávat či ne a v  jaké podobě.

Problematika je poměrně široká, takže jsem jí dala jednu základní radu:

NAMÁČET

I když neznáte jednotlivé druhy obilovin, kolik která potřebuje času, jak se k ní chovat, prostě ji namočte. Příprava pokrmů se sice může zdát složitější, ale není tomu tak. Je to spíš o plánování. Uvědomit si, že chcete připravovat obilninu a namočit ji.

Národy, které jedí pravidelně např. kvašené kaše, je připravují ve velkém množství a pak je postupně podávají. V takovém Skotsku si hustou ovesnou kaši ukládali např. do zásuvky v kredenci, odkud ji postupně odkrajovali, ředili a vařili, jak bylo třeba.

Namáčet zrna je jednoduché, ale co s moukou?

I tu je dobré nechat odpočinout. Jistě znáte kváskové pečivo. Kvásek není nic jiného než natrávená obilnina. To samé způsobí klíčení.

Nedávno jsem začla péct pohankový kváskový chléb a je naprosto vynikající. Vydrží týden, má křupavou kůrku a uvnitř zůstává i po týdnu krásně měkký. Příprava mi zabere čtvrt hodiny a pak ho nechám 24 hodin kynout.

chléb_poh

A právě čas a prostředí jsou pro obiloviny to nejdůležitější.

V suchém stavu vydrží obilovina velice dlouho, ale v této podobě není dobře stravitelná a kyselina fytová, která se neutralizuje ve vodě a nejlépe v kyselém prostředí, může ve střevním traktu vázat vápník, hořčík, železo, měď a zinek, které pak chybí našemu tělu pro správné fungování.

Všimli jste si, že v některých starých receptech na pečení se do těsta přidává ocet? Je to pozůstatek správného způsobu přípravy. Jenže lidé začali být hektičtí a dlouhá příprava obilných a moučných pokrmů přestala být žádoucí, takže se od této praxe začalo ustupovat na úkor našeho zdraví.

A tak dnes mnoho lidí potřebuje potravinové doplňky. Přitom by mnoho práce udělala právě správná příprava obilnin. Zvlášť, když jsou základní složkou našeho jídelníčku.

Právě proto se těsto na tyto placky nechává alespoň přes noc odležet na teplém místě. Chcete-li procesu napomoci, můžete přidat trochu octa. Klidně ocet vyzkoušejte přidat i do těsta, které jste zvyklí připravovat a zadělejte ho třeba o den dříve. Rozhodně tím zvýšíte výživovou hodnotu svého pokrmu.

placky_bezl_zel

Přeji dobrou chuť a lahodné obilné pokrmy.

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Kuchařka, bylinářka, tvůrkyně uzdravujícího menu a mentorka při dietě Candida.

Matka 2 dětí, co čelí výzvě jíst bez cukru a bílé mouky. Pro svého syna (a celou rodinu) připravuje denně veškeré jídlo, aby zajistila přísun kvalitních živin a aby syn neměl potíže způsobené právě cukem a bílou moukou.

Napsala e-book Průvodce uvědomělého strávníka, kde řeší kvalitu potravin, na co si dávat pozor a jak vybrané potraviny správně upravovat, aby byly prospěšné pro zdraví.

Je autorkou infografiky zdarma Výživové kvarteto na cesty, kde představuje principy stravování pro stabilní výkon bez poklesů energie. Připravuje také kurzy Zdravá strava do batohu a Jak na cestovní balíčky.

Aktuálně se nejvíc věnuje protikvasinkové dietě (dieta Candida), pro kterou vypracovala tabulku ne/vhodných potravin a v projektu Nastartuj se! vám pomůže s dietou Candida začít.

Komentáře

  • Hanka 25.02.2017 18:21

    Díky Marcelko, vyzkoušíme! 🙂

    • Marcela Švecová Kubová 25.02.2017 20:33

      Rádo se stalo, Hani. Příležitostně zase něco přidám. Musím říct, že od té doby, co si pečeme kváskový pohankový chleba a nekupujeme pečivo, nevím, co jsou to zažívací potíže. 😉

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole.