Zjednodušené rizoto

Rizoto se dělá snad v každé domácnosti, ale málokdo ví, jak má vypadat to pravé nefalšované. Já dělám takovou zjednodušenou verzi, která poskytne obdobný výsledek bez investovaného času. V poslední době ho navíc připravuji tak, aby ho mohl i Kubíček.

rizoto

Doba přípravy: 15 minut příprava, asi 40 minut var

Kuchyňské náčiní: prkénko, nůž, hluboká pánev s pokličkou, špachtle

Na zjednodušené rizoto potřebujeme

  • zelenina dle výběru – asi 2–3 dvojhrsti
  • 1 hrnek kulatozrnné rýže
  • 3 hrnky vody/vývaru
  • olej/ghí/máslo
  • koření

Mám v zásobě hodně univerzálních receptů, které prostě obměňujete podle chuti, sezóny nebo omezení. Rizoto je jedním z nich. Je to rychlovka, která potěší snad každého. I proto jsou suroviny uvedené spíš obecně a pouze poměrově.

Množství zeleniny vyberte podle toho, zda chcete rizoto spíš rýžové nebo spíš zeleninové. Krájejte na kousky, jaké máte rádi. Někdo miluje všechno na co nejmenší kousíčky, někdo se zase potřebuje zakousnout do pořádného kusu a ten si vychutnat.

Já v poslední době začla dělat velké kousky zeleniny, aby si je Kubíček mohl brát do ruky.

Začíná baštit i lžičkou, ale sní toho z ní zatím minimum, tak je pro mě jednodušší mu dát kousky zeleniny do ruky a rýži samostatně – většina zatím skončí kolem, protože jsou samozřejmě všechny strany lžičky zajímavé.

Nicméně je ohromně zábavné pozorovat, jak přichází na to, jakou stranou lžičky jíst a kdy se toho do pusinky dostane nejvíc. :-)

Dost kecání, vy chcete recept!

Nakrájejte zeleninu, bude-li mezi ní cibule, osmahněte ji první, pak ji zasypte kořením, přidejte ostatní zeleninu, nakonec rýži a když začíná průhlednět, zalijte vše teplou až horkou vodou nebo vývarem. Nechte na mírném ohni pod pokličkou asi 40 minut.

Na závěr promíchejtepodávejte. Zjednodušené rizoto se nemusí celou dobu míchat, prostě ho necháte dělat, dokud se většina vody nevsákne a nezůstane vám hustý šlem kolem rýže a zeleniny. Takové to matlavé je přesně to, čeho chcete dosáhnout.

Pravé italské risotto

Milovníci pravého italského rizota by mi asi pěkně vyčinili, že tuto úpravu vydávám za rizoto. No, alespoň zachovávám kulatozrnnou rýži arborio, která je lepivá a díky níž získáte tu pravou konzistenci rizota. Když použijete jakoukoliv jinou rýži, máte prostě rýžovou míchaninu, ale rozhodně ne rizoto.

Jenže. V našich končinách se jako rizoto označuje všechno, kde je rýže smíchaná s něčím. Nedávno jsme byli na víkendu s kamarády a když jsem dělala rizoto, holky byly překvapené, jakou má konzistenci. Jedna říkala, že když to vypadá takhle, říká tomu čína, druhá si zase myslela, že rizoto se má rozsýpat.

Jak jste na tom vy? Co si představujete pod pojmem rizoto?

trh_rýžeKdyž u nás vstoupíte do běžného obchodu, většinou si můžete vybrat rýži dlouhozrnnou, předvařenou a nyní už i docela basmati nebo arborio. V takovém Kyrgyzstánu si na tržnici můžete vybírat snad z deseti druhů rýže.

Já tady nabízím skutečně velice zjednodušenou verzi, protože to pravé rizoto se připravuje tak, že stojíte u plotny a po sběračkách přidáváte horký vývar a neustále mícháte.

Většina italských rizot obsahuje pouze jednu ingredienci a rýže výrazně převažuje – já mám poměr opět trochu upravený. Je to dané tím, že mám ráda zeleninu.

No, a na závěr samozřejmě nesmí chybět kvalitní grana padano nebo parmigiano reggiano čili hezky česky parmezán. Správně se strouhá na straně struhadla, o které asi většinou netušíte, na co je – takové ty vystouplé hvězdičky. Dobře vyzrálý sýr (alespoň 24 měsíců) se na něm strouhá naprosto luxusně.

Ještě si dovolím upozornit, že pokud chcete rýži připravit opravdu dobře, ještě ji před samotnou přípravou alespoň na chvíli namočte.

A používáte-li celozrnnou rýži, namočte ji přes noc nebo alespoň na 7 hodin – odmění se vám tím, že bude stravitelnější a získáte z ní mnohem více živin.

Buon appetito!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.