Zelená hrstková polévka

Kdo by neznal hrstkovou polévku. Snad každý ji někdy dělal. Prostě od každé suroviny hrst a je to. Já ji teda obohatila o dvouhrstě. Jste připraveni? Jdeme hrstkovat!

zelená_hrstková

Doba přípravy: máčení přes noc, 10 minut příprava, 40–60 minut vaření

Kuchyňské náčiní: nůž, prkénko, hrnec s pokličkou, cedník, vařečka

Na zelenou hrstkovou polévku potřebujeme:

  • hrst ječných krup
  • hrst čočky (jakékoliv celé)
  • dvouhrst nahrubo krájené cibule
  • dvouhrst nahrubo krájeného pórku
  • dvouhrst velkých kusů kapusty
  • 1 l vody
  • sůl
  • pepř
  • olej
  • (ocet)

V polévce mi moc chutnají ječné kroupy. Pokud ovšem nemůžete lepek, použijte pohanku, jáhly, rýži arborio či jinou obilninu, která je lehce mazlavá.

Kroupy a čočku předem namočte. Můžete je dát dohromady, v polévce se stejně budou vařit společně.

Vemte hrnec na polévku, dejte do něj trochu oleje, orestujte na něm cibuli, okořeňte pepřem, přidejte pórekkapustu, ještě chvilku okulte na oleji, přidejte propláchnuté kroupy s čočkou, zalijte vodou a nechte vařit, dokud čočka není hotová.

Osolte a ještě chvíli povařte, aby se dobře propojily chutě. Chcete-li, přidejte trochu octa na ozvláštnění a pro lepší stravitelnost čočky.

Obměny

  • Uvařte nejprve čočku s kroupami a pak přidejte veškerou zeleninu se vším kořením i trochou octa.

Když se zelenina vaří v kyselém, zůstává v ní více vitaminů. To ostatně píši ve své Vitaminové e-kuchařce, tak do ní jukněte, jestli ji ještě neznáte, je zdrama ke stažení zde>>. Když zeleninu vaříte bez kyselého nálevu, získáte z ní více minerálů. Vyberte si tedy, co vám zrovna přijde vhod.

  • Přidejte hrst či dvouhrst divokých bylinek. Ať už jsou to kopřivy, listy pampelišky, ptačinec, listy řebříčku, jitrocele či cokoliv jiného, co roste na vašich zahradách či jinde na čistých místech ve vašem okolí.

Ječný kroupy nejsou hloupý

I když se o kroupách traduje, že je nikdo nechce jíst, je to už dávno hudbou minulosti. Dnes se kroupy totiž téměř nejí a nejsou takzvaně nouzovou potravinou na zimu. Nemusíme je tedy jíst každý den, takže se jen tak nepřejí.

Kroupy mám moc ráda. To ostatně víte, jelikož jsem se u receptu na kroupové placičky rozpovídala konkrétně o přípravě krup.

Dnes se víc zaměřím na jejich složení a výživovou hodnotu.

Často se uvádí, že ječmen obsahuje vitaminy skupiny B a vitamin E. Vitaminy skupiny B ječné kroupy skutečně obsahují, jsou to konkrétně thiamin, riboflavin, niacin, kyselina listová či pyridoxin. Nicméně vitamin E se vyskytuje spíše v ječmeni zeleném než v kroupách.

Z minerálních látek pak kroupy obsahují poměrně vysoké množství draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku, manganu či selenu. Pokud si dáte hrnek krup (asi 150 g), získáte 20 % denní dávky manganu i selenu.

U manganu se trochu pozastavím. Moc se o něm nemluví. Je to přece jen stopový prvek, takže nám ho stačí opravdu málo. Kdybychom ho ovšem neměli, zle bychom to pocítili např. zvýšeným výskytem křečí či celkovou svalovou ochablostí a dlouhodobě sníženou výkonností.

Mangan je skvělý prvek jak pro muže tak pro ženy.

Mužům zvyšuje potenciplodnost, pro ženy je vhodný na tvorbu mateřského mléka. I proto se dříve ječmen doporučoval šestinedělkám (také na rekonvalescenci po porodu).

Dále mangan podporuje růst svalů, pomáhá nervosvalové koordinaci a je prevencí před cukrovkou. Zpomaluje totiž vylučování inzulinu, což je v dnešní fastfoodové době a éře bílé mouky více než prospěšné.

Buďte zdraví, odolní, výkonní i vytrvalí!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.