Zapékané brambory s jogurtovým přelivem

Brambory s tvarohem či jinými mléčnými výrobky jídávali naši chudí předci. Přesto je to pokrm vysoce vyváženýchutný. Navíc je neskutečně snadné ho připravit, a tak pro vás mám variaci na zapékané brambory, kterou ozvláštníte právě jogurtovým přelivem.

Doma brambory zapékáme na několik způsobů. Velmi často se zeleninou, ale nedávno jsme si oblíbili také variantu s francouzským sýrem raclette. Obvykle si ho nekupujeme, jelikož upřednostňujeme lokální potraviny. Manžel ovšem navštívil Švýcarsko a dovezl sýr přímo z francouzské provincie, proto jsme si této dobroty dopřáli.

Pokrm neobsahuje žádnou zeleninu, proto si k němu připravte buď oblíbený salát nebo si vyberte některý z mých receptů. Spolu se salátem tvoří celé jídlo vhodný oběd i večeři.

zapék_brambory

Doba přípravy: 40 minut zapékané brambory, 5 minut jogurtový přeliv

Co potřebujeme na zapékané brambory:

  • brambory
  • tvrdý sýr
  • olej/máslo
  • (voda)

Neudávám množství, jelikož v kuchyních máme každý jiný plech či zapékací kastrol. My brambory děláme v jedné až dvou vrstvách, jak se povede je rozložit po plechu. Neloupeme je, vybíráme ideálně nepoškozené kusy, které mají dobrou slupku. Brambory rozkrájíme na tenké plátky, vymažeme plech, rozložíme na něj brambory a dáme do trouby předem vyhřáté na 180°C.

Pokud vaše trouba hodně vysušuje, podlijte brambory raději vodou, zároveň to urychlí jejich přípravu. Zhruba po 15 minutách na brambory přidejte sýr a pečte, dokud brambory nezměknou. Celkově v troubě bývají asi 30 minut. Záleží na výhřevnosti a vlastnostech trouby.

Solte, když je pokrm hotový – každý si brambory může na talíři osolit dle svých chutí.

Vím, že sýr raclette v našich podmínkách není příliš dostupný, i když pokrmu dodá charakteristickou chuť. Pokud nemáte raclette po ruce nebo vám nechutná, použijte jiný kvalitní tvrdý sýr. Ideálně bez barviv a jiných přídavných konzervantů. Kvalitní sýry se dají sehnat také na farmách, které jsou stále oblíbenější.

Ať už nakupujete na farmě či v obchodech, zajímejte se o přípravu sýrů a jejich složení. Někdy připlatit za kvalitu znamená ušetřit. Jednak své zdraví, jednak na lécích či výživových doplňcích. O tom ostatně píši také ve své elektronické knize Průvodce uvědomělého strávníka.

Co potřebujeme na jogurtový přeliv:

  • bílý jogurtbazalka
  • bazalka
  • panenský olivový olej
  • sůl
  • pepř

Opět recept bez množství. Nemůžete na něm nic zkazit. Všeho dáváte tolik, kolik vám chutná.

Já např. na 4 vrchovaté lžíce jogurtu používám asi lžičku sušené bazalky, lžíci olivového oleje a po větších špetkách soli i pepře. Jednoduše vše smíchám dohromady a přeliv je hotový.

Jogurt a hodné bakterie

V souvislosti s mléčnými výrobcky se v posledních letech vedou zdlouhavé diskuze o jejich ne/závadnosti. Záleží především na jejich kvalitě. Vždy je důležité vědět, kde kráva (ovce, koza apod.) žila, jak se stravovala a jakým způsobem se s mlékem dále zacházelo. To nám poví nejvíc. Bohužel se to koncový zákazník málokdy skutečně dozví, především u masově vyráběných výrobků.

Když si vybíráte jogurt, ve složení by mělo být pouze mlékoživé jogurtové kultury, které někdy bývají konkrétně rozepsané (Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus acidophilus, Streptococu thermofilus), některé jogurty také obsahují smetanu. Množství bakterií v jogurtu určuje jeho hustotu – čím víc bakterií, tím hustší jogurt. Dejte si ale pozor, aby jogurt nebyl zahušťovaný modifikovaným škrobem! Ten už tam nemá co dělat.

Jogurt a jeho blahodárné účinky

Jogurt je stravitelnější než samotné mléko. Žádná tradiční kultura ho nepopíjí studené a uchované tak jako moderní západní svět. Kromě toho, že se mléko bez úprav rychle kazí, je dobře stravitelné pouze čerstvě podojené, pak je vhodné jeho stravitelnosti pomoci osvědčenými postupy jako je příprava přírodních sýrů či kysaných a jiných výrobků ideálně z nehomogenizovaného a nepasterovaného mléka.

Jogurt napomáhá udržovat a vytvářet zdravou střevní mikroflóruchrání před salmonelou či přemnožením bakterie Escherichia coli, která způsobuje nepříjemné průjmy. Jogurt také snižuje rakovinotvorné bujení, které vytvářejí střevní bakterie.

Nejen na trávení je dobrý. Zlepšuje také pokožku a má chladivý účinek, takže snižuje horkost a hojí popáleniny. Pokud se spálíte, potřete postižené místo jogurtem.

Jogurt navíc podporuje obranné procesy v těle, obsahuje vitaminy skupiny B a stimuluje chemické pochody v mozku.

Možná proto jsou jižané a především Bulhaři tak proslule zdraví a dožívají se vysokého věku.

Pozor na zahlenění

Je důležité vědět, že jogurt zahleňuje víc než samotné mléko, proto je dobré ho kompenzovat např. kořením, které pomáhá odhleňovat, což zrovna bazalka v receptu dokáže. Dalším kořením, které zbavuje hlenu, je majoránka či fenykl a z běžných potravin cibule, česnek, celer, křen apod.

Přeji vám dobrou chuť a skvělé zažívání!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

PS: Líbil se vám recept? Lajkujte, sdílejte, ptejte se, komentujte, uděláte mi tím velkou radost.

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

 

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

  • Zeleninové nudličky se sýrovou omáčkou 18.04.2016 07:23

    […] Na zeleninové nudličky můžete dát místo sýrové omáčky Zázvorovou „majonézu“ – recept najdete zde>>. Tuto variantu doporučuji v případě, že jste vegani. Dodržujete-li režim při kandidóze, zvolte raději jogurtový přeliv – recept najdete zde>>. […]

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole.