Ovocný jahelník s oříšky a semínky

Jáhly jsou moji oblíbenci. Asi to bude pro jejich složení a strukturu. Tentokrát přináším obdobu staročeského receptu. Jahelník je slazený pouze ovocem, které použijete, a předem máčené oříšky dodají potřebné bílkoviny a vitaminy.

jahelník

Doba přípravy: namáčení jahel a ořechů se semínky + 20–30 minut vaření

Kuchyňské náčiní: síto, 2 mísy, hrnec, plech/zapékací mísa, lžíce

Na ovocný jahelník s oříšky a semínky potřebujeme

  • 1 hrnek suchých jahel
  • 1 hrnek ořechů a semínek v suchém stavu
  • 1 hrnek sušeného ovoce
  • 4 hrnky vody + voda na máčení
  • olej/ghí/máslo
  • (kurkuma)

Jáhly předem namočte, podrobněji se přípravě jahel věnuji v receptu na jahelnou kaši, tak mrkněte sem>>. Namočte také ořechy a semínka – druhy si vyberte podle toho, co máte rádi.

Mně osobně vyhovuje kombinace vlašské ořechy, mandle, slunečnice a dýně.

Na druhý den dejte do hrnce jáhlysušené ovoce, které jste vybrali, chcete-li, poprašte trochou kurkumy, zalijte vlažnou vodou (na hrnek jahel 3 hrnky vody + 1 hrnek vody na sušené ovoce, celkem tedy 4 hrnky vody) a vařte, dokud se všechna voda nevsákne.

Na závěr přidejte olej či máslo, vmíchejte ořechy a rozprostřete na plech, pečicí mísu nebo hlubší tác, nechte zchladnout a podávejte. Můžete samozřejmě podávat i teplé, je to na vás.

Ovoce nejraději kombinuji české, ideálně ze zahrádek, které jsou v rodině. Většinou používám jablka, hrušky, švestky. Někdy neodolám a přidám svůj milovaný rybíz (ano, i ten mám sušený), ale s ním už jahelník není tak sladký, takže doporučuji kompenzovat třeba rozinkami či jiným hodně sladkým ovocem.

Tipy

  • Chcete-li jahelník opravdu sladký, přidejte ještě předem namočené sušené nebo čerstvé ovoce či ovocnou pastu nebo pracharandu.

Pracharanda je staročeské sladidlo ze sušených hrušek a jablek. Dřív se tím běžně sladilo a pokud se nepletu, můžete si ji také zakoupit. Tuším, že pracharandu dělával Benkor.

  • Zkuste jahelník připravit z bio jahel.

Ty, co mám k dispozici já, jsou velmi malé kuličky, krásně žluté (o hodně žlutší než běžně dostupné jáhly) a chuťově výraznější. Také nevytváří takovou kaši, jednoduše zůstanou víc kuličkové.

  • Když se budete cítit jako pokročilí jáhlaři, nechte je namočené několik dní. Začnou fermentovat a lehce kysnout.

Afričané připravují velice výživnou kyselou kaši zvanou ogi, tak se k ní tímto způsobem můžete přiblížit a zjistit, jak chutnají kvašené uvařené jáhly.

Za sebe říkám, není to chuť, na kterou jsme zvyklí (v době sladkých pokrmů převážně z bílé mouky), ale jakmile jednou objevíte kouzlo kvašení a plnost jeho chutí, předpokládám, že se k němu budete rádi vracet.

Obilniny nasladko

V zimě jsem navštívila večer přípravy netradičního, převážně raw (čti ró), cukroví, který vedla Šárka Michalcová z obchodu Prodej zdravých potravin. Při teoretické části zdůraznila, že obilniny by se vůbec neměly konzumovat s čerstvým ovocem, protože v žaludku kvasí. Jediná obilnina, která to nedělá, je proso.

bábovka

Došlo mi, že z tohoto hlediska je koncept cukrářství a pekařství naprosto špatně. Veškeré čerstvé ovoce v jakýchkoliv pamlskách naše trávení vychyluje z rovnováhy, okyseluje organismus a způsobuje např. kvasinkové infekce.

Tato informace mi v hlavě uvízla a pořád se k ní vracím. Sice už jsem ji dříve zaznamenala, ale teď mě doslova praštila. Snad je to i proto, že stále víc zkoumám tradiční stravu našich předků a přírodních národů, kteří všechny tyto znalosti měli a uměli s veškerými surovinami správně nakládat.

Pokud je pro vás tato informace nová a děsíte se, že ze dne na den neumíte svůj jídelníček změnit, nezoufejte. I tak už pro své zdraví děláte dost. A až na to budete připraveni, půjde to. Důležité je být v pohodě.

Tradičnímu baštění zdar a buďte vždy dobře naladěni!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

 

 

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.