Jogurtový salát

Tento salát je inspirován indickou kuchyní, kde se běžně jí raita, jogurtová omáčka se zeleninou či ovocem. Já ovšem nepřipravila klasickou raitu, a tak si tento salát ani raitou netroufám nazvat.

jogurtový_salát

Doba přípravy: 15 minut

Kuchyňské náčiní: miska, struhadlo, nůž, prkénko, lžíce, (sklenice na zálivku)

Na jogurtový salát potřebujeme:

  • dvouhrst krouhaného (čínského) zelí
  • hrst hrubě strouhané mrkve
  • lžíci sekaného pórku
  • 500 g (farmářského) jogurtu
  • 5 lžic olivového panenského oleje
  • 1/2 lžičky kurkumy
  • 1 vrchovatou lžičku bazalky
  • sůl
  • (kayenský pepř)
  • (sladká smetana)

Nakrouhané zelí promněte se solí, aby pustilo šťávu. Přidejte mrkev a pórek a připravte si zálivku.

Na tvorbu zálivek obyčejně používám šroubovací sklenici – dám do ní veškeré ingredience a pak prohrkám, dokud se vše nepropojí. Je to snadné a mnohdy mi to ušetří čas.

Do jogurtu vmíchejte olivový olej a koření. Pokud máte hodně nakyslý jogurt, přidejte sladkou smetanu. I proto doporučuji použít farmářský jogurt, který je tučnější a celková chuť výrazně jemnější než u jogurtu netučného. Máte-li možnost si pořídit dobrý tučný jogurt od farmáře, použijte ho.

Jogurt a zima

Kayenský pepř přidávám na prohřátí, aby nás jogurt v zimě příliš neochladil. Jogurt dobře občerství, zvlášť máte-li horkost nebo se o vás třeba pokouší chřipka. Je ovšem dobré, když vás neochladí úplně, proto si přidejte prohřívající koření. Nemusí to být nutně kayenský pepř nebo chilli, klidně přidejte skořici, zázvor či jiné oblíbené ohřívající koření.

Tučný jogurt doporučuji ze stejného důvodu. Zvlášť v zimě je důležité jíst kvalitní tuky, protože kromě dobrého zasycení nám dodávají také potřebné teplo.

Jogurtová omáčka – raita

Hned v úvodu jsem mluvila o raitě. Kdo neznáte indickou kuchyni, možná si říkáte, o čem že to vlastně mluvím? Abych vás nenechávala na pochybách, představím vám, co přesně to ta raita je.

Sám název odkazuje na kuličky černé hořčice. Ta by neměla chybět v žádné raitě. Hořčičná semínka se osmaží spolu se semínky římského kmínu a tento základ se přidá do jogurtu a dále se ochutí dle preferencí.

Jak už jsem psala, můžete do jogurtu dát zeleninu, ale také ovoce, někdy se používají i luštěniny a samozřejmě další oblíbené koření.

Variací je nespočet, a tak se tato jogurtová omáčka prakticky nemůže přejíst. Většinou se podává vychlazená a je dobrá jako doprovod k hodně pálivým pokrmům, jelikož v puse neutralizuje nepříjemně pálivý pocit.

Ještě se vrátím ke koření. Spoustu receptů se vůbec nezmiňuje o tepelné úpravě koření. Ta je však pro indickou kuchyni typická. Dokonce i pravá karí směs by měla být opražená, dříve než se všechny druhy smíchají dohromady. Indové se totiž řídí následujícím pravidlem:

Když se koření před použitím tepelně upraví, rozvine se jeho chuťuvolní se látky, které za studena nejsou dostupné.

Zkuste to někdy. Připravte si dvakrát jeden pokrm – do jednoho dejte opražené koření a do druhého ho jen tak nasypte. Možná budete překvapení, co to udělá.

Přeji vám provoněné kořeněné dny!

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.