Domácí ajran

Se stoupajícími teplotami je něco osvěžujícího naprostou nutností. Ajran se pije na východě a asi nejproslulejší destinací je Turecko. Jeho příprava je víc než snadná a výsledek opravdu stojí za to.

ajran

Doba přípravy: 5 minut

Kuchyňské náčiní: džbán/větší hrnek, metla

Na domácí ajran potřebujeme

  • 1 díl jogurtu nebo kefíru
  • 1–2 díly vody
  • sůl
  • (máta)
  • (česnek)

Smíchejte jogurt nebo kefír se solí, přidejte vodu a vyšlehejte. Pokud chcete ajran ochutit, vmíchejte  ještě česnek, mátu nebo jinou zelenou bylinku, kterou máte rádi.

Nechte vychladit a popíjejte dle libosti.

Ajran

Kysané mléčné výrobky vládnou celému východu. Ať už je to tekuči jogurt v zemích bývalé Jugoslavie, kefír v zemích bývalého Sovětského svazu, lassí v Indii nebo právě ajran.

Mléko je vysoce výživné a pokud pochází od zvířat, která se pasou, jsou zdravá a nejsou krmena dovozovými krmivy s GMO plodinami, může být pro naše tělo velmi prospěšné.

Ajran se navíc nemusí připravovat nutně jen z kravského mléka, běžně se připravuje také z ovčího nebo kozího.

Čistý ajran je pouze se solí a vodou, ale velmi často se také dochucuje osvěžující mátou nebo česnekem. Tato kombinace nám moc chutná.

Zkoušela jsem použít i sušenou mátu, ale je dobré ji nedrtit a ajran nechat dostatečně dlouho odležet, aby měla možnost se do mléka vyluhovat. S čerstvou mátou je samozřejmě mnohem lepší a Turkové ji do ajranu sekají na malé kousíčky.

Ačkoliv je původní recept z jogurtu, já používám většinou kefír. Asi se vám to zdá divné, ale mám k tomu oprávněné důvody.

Východní jogurty mi totiž připomínají náš kefír, my máme jogurty „západní“ s nepříliš výraznou chutí (pokud nejsou domácí nebo od farmářů), kdežto na východě bývají opravdu kyslé.

Proto mi připadá lepší použít poctivý kefír. Když se vám podaří získat nějaký farmářský, ve kterém je také plno smetany, vykouzlíte naprostou lahodu.

Přeji dobrou chuť a ať zvládáte všechna horka.

Vaše tvůrkyně uzdravujícího menu

PS: Tipy, jak lépe zvládat horka, jsem sepsala zde>>.

Každý pátek ráno vychází nový recept. Klikněte na tento text, zanechte svůj e-mail a vždy, když vyjde nový recept, dostanete upozornění.

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.