4 tipy na ochlazující potraviny pro horké letní dny

Čeká nás tropický víkend, je čas dovolených a každého zajisté potěší rady, jak neumdlévat v přílišných vedrech a pomoci si stravou.pláž

Kysané kyrgyzské horko a jogurtový Balkán

V Kyrgyzstánu pijí kys. Mají dva druhy – hnědý a bílý. Pro Evropana je hnědý nepitelný – při prvním loku se vám pusa zkřiví natolik, že stěží polknete podruhé. Ale funguje to. Bílý kys je příjemnější, ačkoliv místní preferují ten hnědý.

Kromě tohoto nápoje tam ale najdete také kefír. Všechny nápoje jsme si v těch vedrech ozkoušeli na vlastní kůži a musím říct, že opravdu pomáhají. Z kysu jsme neměli takové potěšení, ale s kefírem přicházel kromě úlevy a příjemného ochlazení také požitek. :-)

Na Balkánu zase mají v oblibě tekuté jogurty. Když máte jet parným dnem na kole a kolikrát se nemůžete schovat před sluncem, vodu už moc pít nedokážete. Ale sametový jogurt vám klouže hrdlem a vy cítíte osvěžení a zase můžete nasednout a jet dál.

Ostré léto

Když slunce pálí, je dobré si přiostřit i pokrmy. Možná se divíte, proč? Ostré pokrmy přece vyvolávají pocení, tak co nám to tady vykládá za hlouposti?

Ano, když sníme pálivé, skutečně nám po tvářích začnou stékat kapky potu, ale protože se takto vnitřně oteplíme, jsme po chvíli schopni snášet mnohem lépe okolní teplotu. Ve výsledku se tudíž zchladíme. :-)

A tím se vysvětluje, proč Indové, Thajci, Mexičani a další národy jedí tak ostré pokrmy. Možná potřebují přirozeně dezinfikovat potravu, ale možná se v horku chtějí osvěžit stejně jako my. ;-)

Un caffè, per favore

čajVšimli jste si, že jižané pijí kávu mnohem více než seveřané? Napadlo vás někdy, čím to může být?

Je to teplý nápoj.

A tady si asi říkáte: když je horko, radši si dám frappe, ať se ochladím. Ale kdepak, tím se sice na pár minut ochladíte, ale dlouhodobý účinek to nemá. Za chvíli je vám zase hic a už koukáte po nějaké zmrzlině.

Chcete-li trvalejší účinek, dejte si kávu teplou. Káva rozproudí metabolizmus a protože je teplá, tělo dostane signál, že se má ochladit. A ochlazuje se pocením. Nejprve se zapotí, a pak je mu příjemněji.

Totéž platí i o čajích. Nedávejte si ledové čaje, dávejte si raději čaje teplé. Budete se cítit lépe, věřte mi. Vyzkoušela jsem to na vlastní kůži. Takže se odteď můžete řídit heslem: čaj a káva chládek dává. ;-)

Ještě důležitá poznámka. Vždy pijte také hodně vody nebo šťáv. V horku se potíme a samotná káva by nám mohla ublížit. Ke kávě potřebujeme VŽDY vodu. Nepijte ale vychlazenou vodu nebo s ledem, raději si dejte vodu pokojové teploty, tělo se nebude chtít zahřívat. A obecně dodržujte pitný režim a raději více pijte než jezte. V horku je to víc než důležité.

Antonín v Turecku

Musím se s vámi podělit o jeden příběh. Četla jsem skvělý cestopis od Antonína Fialky s názvem Přes devatery hory. Pražský novinář se za první republiky vydal pěšky na Balkán a pokračoval, kam až ho nohy donesly.

V Turecku téměř umřel žízní. Nepodařilo se mu zajistit si dostatek vody, a když se dostal do civilizace, byl už značně vysílen.

Místní se ho ujali a, světe div se, nedovolili mu napít se vody, kterou by ihned hltal, kdyby mohl. Nejprve mu uvařili kávu a až pak mu dali napít. Tím ho zachránili a ušetřili dalších trápení.

Když totiž dlouho žízníme, máme utlumené procesy v těle a voda by námi mohla “jen” protéct. My ji ovšem potřebujeme dostat do celého těla, a tudíž nastartovat organizmus. K tomu nám může pomoci právě káva.

Ze zahrady na stůl

salát (2)V horkých letních dnech upřednostňujte ovoce a zeleninu.

Mají v sobě hodně vody, dodají nám potřebné vitamíny, a navíc nás ochladí.

Někteří lidé dokonce v zimě nedokáží konzumovat příliš syrového ovoce a zeleniny, protože se dostatečně neprohřejí.

Předpokládám, že čerstvé plody pro vás překvapením nebudou a že na ně sami máte chuť. Ochlazují také některé bylinky, např. máta nebo meduňka. Když k nim přidáte ještě citrusy, neměli byste se přehřívat. Zase ale doporučuji nápoje nebo saláty nechladit. Tím byste snížili účinek.

Opáčko na závěr

Protože je pro vás možná hodně věcí překvapivých, raději ještě shrnu, co všechno nás může v horkých letních dnech ochladit:

  • kysané výrobky (kefír, jogurt, zákys apod.)
  • ostré pokrmy (chilli, pálivé papriky a další)
  • teplé nápoje (káva, čaje, čokoláda)
  • ovoce a zelenina

Užívejte léta, dovolených a mějte se plážově!

Marcela Švecová Kubová

Tvůrkyně uzdravujícího menu, kuchařka, bylinářka, minimalistka, flexitariánka, cestovatelka a nadšená propagátorka zdravého životního stylu, kvalitní stravy a návratu k přírodě. Je také autorkou několika elektronických knih, v nichž nechybí recepty na nejrůznější pokrmy.

Její prvotinou je Pravidlo 5P, kde autorka jednoduše shrnuje, co dělat, abychom se začali stravovat zdravě, a přitom zbytečně neutráceli. Na tuto knihu částečně navazuje e-book Průvodce uvědomělého strávníka, který se do hloubky zabývá problematikou kvalitního stravování. Naučíte se v něm, jak vybírat skutečně kvalitní suroviny a na co si v dnešní průmyslové době, kdy každý potřebuje především vydělávat, dávat pozor.

Posledním počinem na poli elektronických knih je graficky zpracovaná a naučná elektronická Vitaminová e-kuchařka I. Jedná se o vzdělávací dílko věnované základním vitaminům a tento první díl se zabývá vitaminy rozpustnými v tucích. Na druhém dílu autorka v současné době pracuje.

Na svém blogu také každý pátek publikuje nový recept. Chcete-li pravidelnou inspiraci i vy na svém e-mailu, přihlašte se k odběru těchto receptů zde>>, případně na konci některého z receptů.

A chcete-li se o autorce dozvědět něco víc, přečtěte si její příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.